نگاهی به فیلم «اروند» (ساخته پوریا آذربایجانی در سال 1394)

ساخت وبلاگ

غافل از ایده ناظر و ملزومات آشنایی زدایی 

در سینمای موسوم به «دفاع مقدس» ما، عمدتاً چگونه آثاری برتر و محبوب ترند و چرا؟ در این زمینه اگر به آثاری همچون «عقاب ها» ساموئل خاچکیان، «دیده بان» و «مهاجر» ابراهیم حاتمی کیا، «سفر به چزابه» رسول ملاقلی پور، «لیلی با من است» کمال تبریزی، «دوئل» احمدرضا درویش و «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان، به عنوان گاه برترین و گاه محبوب ترین آثار این نوع سینما با دقت بیشتری بنگریم، می توانیم میان آثار مذکور، یک مخرج مشترک برای توفیق شان بیابیم؛ و آن، آشنایی زدایی از شکل و شمایل مرسوم این نوع سینما و کلیشه های رایج اغلب درونمایه ای و گاه فرمالیستی اش است که معمولاً از فرط یکنواختی و دون خلاقیتی و به تبع شان مخاطب گریزی، موجب شده تا آثار دارای الگوهای آشنایی زدایانه، به مراتب برتر و محبوب تر از آثار عرفی این ژانر باشند؛ به گونه ای که «عقاب ها» به سبب آشنایی زدایی در نوع قهرمان پروری و رویدادمحوری، «دیده بان» و «مهاجر» به سبب آشنایی زدایی در جنس شخصیت اصلی و موقعیت مرکزی شان، «سفر به چزابه» به سبب آشنایی زدایی در شمایل و شاکله جهان فیلم (به ویژه از منظر جریان سیال ذهن و درهم ریختگی زمانی و مکانی و دخالت عناصر گذشته و حال در یکدیگر)، «لیلی با من است» به سبب آشنایی زدایی در لحن و مختصات ژانر (به ویژه از منظر ایجاد ژانر تلفیقی کمدی-جنگی در سینمای ایران برای نخستین بار)، «دوئل» به سبب آشنایی زدایی در بخش نمایشی و اکشن و «ایستاده در غبار» به سبب آشنایی زدایی در تصویرسازی و صداپردازی، بسیار خوش قریحه تر و مستعدتر و کارآمدتر از آثار عرفی این نوع سینما همچون «حماسه مجنون» و «عملیات کرکوک» و «حمله به اچ3» ظاهر شدند و به همین سبب نیز بیشتر دیده و پسندیده شده اند. 

سخن سینمایی...
ما را در سایت سخن سینمایی دنبال می کنید

برچسب : نگاهی به فیلم فروشنده,نگاهی به فیلم لانتوری,نگاهی به فیلم من, نویسنده : kavehfilma بازدید : 187 تاريخ : دوشنبه 8 آذر 1395 ساعت: 8:13